RINER PROGRAMA UNA VINTENA D’ACTES CULTURALS PER A L’ESTIU

El tret de sortida és el 3 de juny al Santuari del Miracle amb un concert-homenatge a l'organista Montserrat Torrent programat en el marc del festival Espurnes Barroques. En la presentació de #Rineréscultura 2022 Joan Solà afirma que la programació “dóna vida al nostre patrimoni i genera activitat econòmica en el nostre entorn”

DIVENDRES 03 JUNY 2022

L’Ajuntament de Riner oferirà una vintena d’activitats artístiques i festives dins el programa estiuenc #Rineréscultura, programa conformat bàsicament per propostes de caire musical (amb concerts de música antiga, música barroca, blues, jazz i altres) però sense deixar de banda altres propostes com el teatre, les exposicions, les visites guiades, les trobades populars i les activitats infantils. Dins de l’àmbit didàctic s’han previst també accions com una conferència, una taula rodona i el Seminari d’Història del Solsonès. Els actes tindran lloc al Santuari del Miracle, a la Casa Gran del Miracle i a altres indrets del municipi com Freixinet i a Santa Susanna.

Joan Solà, alcalde de Riner, ha subratllat que “volem apropar i fer accessible la cultura a tothom perquè considerem precisament que la cultura, sobretot a nivell de micropobles, va més enllà d’un simple concert o d’una simple exposició, ja que és una palanca transformadora de la societat”. Solà considera que aquesta aposta per la cultura “dóna vida al nostre patrimoni i genera activitat econòmica en el nostre entorn, ja que les persones que venen a Riner visiten els nostres monuments, van als nuclis, mengen als restaurants, dormen en les cases de turisme rural i compren productes locals com vins o formatges”.

Solà ha incidit en l’ampli ventall d’actes musicals, amb 9 concerts programats en el marc de quatre festivals, dos que van ser promoguts en part des del mateix municipi, com son Espurnes Barroques o el Festival Itinera, i dos més organitzats per altres promotors, com el Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) o l’AIMS (Acadèmia Internacional de Música de Solsona). Precisament, la programació començarà aquest 3 de juny al Santuari del Miracle amb un concert-homenatge a l'organista Montserrat Torrent programat en el marc del festival Espurnes Barroques.

Xavier Poch, pare superior de la comunitat benedictina del Miracle, ha recordat la llarga tradició de festivals musicals del Solsonès, ja que als anys 90 el monjo benedictí i musicòleg Daniel Codina ja va posar en marxa un cicle pioner de concerts, el Musicàlia del Solsonès, i ha afirmat que “la integració  de l’Ajuntament de Riner en tots aquests cicles musicals actuals ha estat un gran encert, ja que això ens dóna ressò i promou la presència de visitants”.

Han participat també en la presentació Immaculada Pujol, tinent d'alcalde de l’Ajuntament de Riner, i Màrius Codina, comissari de l'exposició "Intimitats de tots els temps", que forma part del programa #Rineréscultura. Codina ha explicat que aquesta exposició és un recull retrospectiu de dibuixos, objectes o fotografies que fan referència a escenes íntimes de la vida diària i quotidiana dels nostres avantpassats.

En el decurs de la presentació s’ha destacat també que la Casa Gran del Miracle estrenarà el 25 de juny l’exposició “Un món en pau, un art en llibertat (60 anys de l’Associació Nacions Unides)”, una mostra del fons d’art de l’associació —amb obres de creadors tan reconeguts com Javier Mariscal, Antoni Tàpies, Josep Serra i Llimona i altres— que posteriorment viatjarà a altres municipis catalans de la mà de l’Associació de Micropobles de Catalunya.

El 9 de juliol s’estrenarà l’exposició “Tradicions i modernitats artístiques”, que aplegarà diverses obres de pintors de l’Escola d’Art de Manresa, bàsicament temes paisatgístics de la Catalunya Central, i que comptarà amb diverses activitats paral·leles.

En l’àmbit infantil, es preveuen actvitats com l’assistència de grups escolars del municipi als assajos d’alguna de les formacions musicals d’Espurnes Barroques que farà una estada a Riner.

L’acte ha finalitzat amb un tast del nou vi blanc del Celler del Miracle (el Mènsula Blanc 2021), acompanyat d’una breu explicació a càrrec del viticultor Jordi Molner.