OBRES DE CONSOLIDACIÓ I RESTAURACIÓ DE DIVERSOS ESPAIS DE LA CASA GRAN DEL MIRACLE

La intervenció en els forjats de la part nord del pati central i a l’antiga cuina ha estat possible gràcies al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (OSIC), Diputació de Lleida, fons LEADER i Ajuntament de Riner.

DIJOUS 15 DESEMBRE 2022

L’Ajuntament de Riner ha portat a terme les obres de consolidació i restauració de diversos espais de la Casa de la Casa Gran del Miracle per tal de condicionar-les per a usos cívics, turístics i culturals. L’execució del projecte ha tingut un cost de 90.584,62 € i s’ha pogut dur a terme gràcies a les aportacions del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (OSIC), de la Diputació de Lleida, dels fons LEADER i de l’Ajuntament de Riner.

La restauració de l’espai de la cuina permetrà mostrar al visitant part de la història i
funcionament de l’edifici, amb els materials i sistemes constructius originals, mentre que la reconstrucció del sostre de la zona nord de la planta segona facilita que l’estructura vertical de l’edifici torni al seu estat original

L’antiga cuina de la Casa Gran és, juntament amb el foc de rotllo i les quadres, un dels espais emblemàtics de l’edifici que s’estan rehabilitant i museitzant amb mobles, decoració i objectes adients a cada sala. Els tres espais recuperats s’obriran al públic l’any vinent, amb visites guiades que es faran amb reserva prèvia.

La cuina, del segle XVII, era espai on s’elaboraven les menges per a les persones que s’allotjaven a la Casa Gran. S’han conservat i recuperat elements arquitectònics com són la llar de foc, l’aigüera i l’escorredor de pedra, l’armari, els embigats i el paviment original. L’actuació ha permès reparar i consolidar el sostre; netejar les parets i el paviment; restaurar la pica de rentar i la llar de foc, i renovar el sistema elèctric.

La Casa Gran, un remarcable exemple del gòtic civil tardà, va ser bastida l’any 1532 com a alberg per acollir els pelegrins que arribaven al Santuari del Miracle. Ha registrat successives reformes que han donat com a resultat l'edifici actual. La construcció acull des del 2013 la seu de l’Ajuntament de Riner, un bar-restaurant i botiga de serveis, l’oficina de turisme, l’Espai Barroc (muntatge dedicat al patrimoni històrico-artístic barroc de la comarca), la Sala d’Exposicions Temporals i l’Espai Natura (destinat a mostrar la riquesa natural de tota la comarca, especialment la fauna i la flora).

Riner, 15 de desembre de 2022