La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya visita Riner durant el transcurs de les jornades Tècniques de la Mel

DISSABTE 06 ABRIL 2019

Un projecte mediambiental que uneix municipis distants amb les mateixes preocupacions per la sostenibilitat de l'entorn

El projecte Redicat va ser presentat els passats 6 i 7 d'abril en el transcurs de la Fira de la Mel de Riner (Solsonès). La presentació va anar a càrrec de Joan Solà i Bosch, alcalde de Riner; Carles Feixas, regidor de Riner i responsable de la fira; Joan Maria Llorenç, president de l’Associació d’Amics de les Abelles; i Marta Subirà, secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

El responsable de la fira i regidor Carles Feixas va donar la benvinguda i va explicar el programa previst de la jornada. Solà va fer esment que Riner (Solsonès) i Arnes (Terra Alta) ja són municipis receptors d’abelles i Gandesa (Terra Alta) i Pujalt (Anoia) municipis emissors. El projecte és totalment mediambiental, pioner i pensat per ajudar a sobreviure les abelles i millorar la pol·linització del territori.

Els municipis de Riner i Arnes es van agermanar el 2017 a través de la Fira de la Mel i la Festa de la Mel. L’any 2018 van esdevenir membres de l’Associació d’Amics de les Abelles i enguany presenten aquest projecte pioner de forma conjunta en el que ja hi participen també Gandesa i Pujalt. Això demostra que petits municipis molt allunyats per quilòmetres però molt propers en els seus objectius poden fer grans projectes conjunts, també de caràcter mediambiental.

Joan Maria Llorenç, president de l’Associació d’Amics de les Abelles, va realitzar una ponència sobre el projecte Redicat en què va fer esment de la importància de la pol·linització de les abelles, la tendència i el declivi dels pol·linitzadors, que any rere any van disminuint entre un 20 i un 30%. Va remarcar que els objectius per conservar les espècies dels pol·linitzadors amenaçats s’aconseguiran millorant la gestió dels apicultors pel que fa als riscos que representen les plagues de patògens i les espècies invasores i així mateix reduint els perills que comporten els productes fitosanitaris i plaguicides tant en entorns agrícoles com en entorns urbans, tot això en estreta col·laboració amb les investigacions que estan duent a terme la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), per a la millora del coneixement sobre l’estat de conservació dels pol·linitzadors, i també la divulgació sobre la importància d’aquests.

Redicat és un projecte pilot que es basa en la prevenció, recuperació, pol·linització i divulgació de les abelles

La secretària de Medi Ambient va destacar la funció clau de la pol·linització, “el 25% dels cultius de Catalunya en depenen”, i va remarcar que la pol·linització és un servei ecosistèmic de regulació. En l’apicultura  segurament també estarem parlant de serveis ecosistèmics d’aprovisionament, que són aquells referits a béns o matèries primeres, com els aliments,  i culturals, perquè parlem d’una antiquíssima tradició d’interacció amb el medi, ja pintada en algunes balmes del nostre país en la prehistòria.

Subirà va remarcar que Redicat és un molt bon projecte: “protegir el món petit, el que és l’autèntica base dels ecosistemes, el que és l’ànima de les flors i de la vida. És bonic que es construeixi un projecte d’educació mediambiental i de sensibilització a partir d’aquest món petit”.

Un medi ambient saludable és bo per als pol·linitzadors naturals,

és bo per a les abelles de la mel i és bo per a les persones

La Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural, en col·laboració amb el CREAF i l’ICTA (Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) de la UAB, acaba de realitzar la primera cartografia dels serveis ecosistèmics de Catalunya, en base al càlcul de 12 indicadors, entre els quals es troba la pol·linització. El resultat d’aquests treballs es presentarà properament.

Segons un estudi que va fer Greenpeace el 2014, Catalunya seria la segona comunitat autònoma més afectada si no hi hagués pol·linització, amb unes pèrdues de 321M€. En el mateix treball, s'explica que en deu anys van morir entre el 10% i el 40% de les abelles a Europa (segons la zona i la metodologia  d’estudi utilitzada). I, a l’hora que això passava, l’ús d’insecticides augmentava el 50%.

El que està clar, però, és que un medi ambient saludable és bo per als pol·linitzadors naturals, és bo per a les abelles i és bo per a les persones. I, al mateix temps, podem afirmar que les abelles són un clar senyal que el medi ambient és saludable.