Jornada de Sant Galderic

DIUMENGE 13 OCTUBRE 2019

Des de fa onze anys, Òmnium del Solsonès i des del 2014 conjuntament amb el Consell Comarcal i un municipi de la comarca organitzen les Jornades de Sant Galderic, patró de la pagesia catalana.

Sant Galderic va ser un pagès occità nascut a Vilavella (Rosselló) cap al 820, que va defensar els drets dels pagesos davant dels abusos dels senyors. Després de la seva mort, va ser canonitzat i declarat patró de la pagesia occitana i, posteriorment, de la catalana. Des de 1622, sant Isidre, patró de la pagesia espanyola, es va  imposar a Catalunya, i en menor mesura al País Valencià, substituint els patrons tradicionals, els sants Abdó i Senén i sant Galderic.
Sant Galderic va ser enterrat al monestir de Sant Martí del Canigó. Durant la invasió francesa de 1654, les relíquies del sant van ser traslladades des del Canigó a Barcelona. Avui descansen a la catedral de Perpinyà.

En aquesta ocasió, el municipi on es va dur a terme la celebració va ser Riner. Conjuntament amb l’ajuntament rinerenc, es va organitzar la jornada, el diumenge 13 d’octubre. A 2/4 de 10 del matí, es va celebrar la missa i la benedicció del pa a Sant Jaume de Riner. Es va escollir aquesta bonica capella per donar-la a conèixer i pel fet que al restaurat retaule s’hi troba la figura de sant Isidre, patró de la pagesia espanyola imposat, però amb una curiositat burlesca que posa en evidència les reticències que hi devia haver en el moment de la imposició. Sant Isidre, habitualment, en una mà porta la rella i a l’altra un menat d’espigues. La figura que hi ha a Sant Jaume, en una mà sí que porta la rella, però a l’altra hi du una agullada, eina de sant Galderic.

Després de la repartició dels pans beneïts i unes paraules de la presidenta d’Òmnium al Solsonès, tothom es va desplaçar al Miracle on el Xavi, el guia, ja els esperava per fer la visita al conjunt monumental. A continuació, el grup va gaudir de l’explicació de la Sílvia sobre la formatgeria i del Jordi sobre el nou celler.

El matí va acabar amb un tast de productes rinerencs, que va consistir en mel, formatge i vi en un espai sensacional com el del celler. Tot plegat va arrodonir una jornada dedicada al patró de la pagesia catalana.