ENTREGA GUARDÓ ABELLA RINERENCA

DIUMENGE 07 ABRIL 2019

Regidors de l’Ajuntament de Riner, membres de la comissió de la Fira, Hble. consellera de Cultura, alcalde del municipi agermanat d’Arnes, alcaldes de la comarca i del Territori Barroc, delegat del Govern de les Terres de l’Ebre, president de l’Associació d’Amics de les Abelles, col·laboradors de la fira, amics,

En primer lloc, vull agrair la vostra assistència avui aquí, en aquesta IV edició de la Fira de la Mel.

Fa quatre anys donàvem el tret de sortida a aquesta fira amb molta il·lusió i empenta i amb el ple convenciment que tenia molt futur a recórrer. Evidentment, com en totes les novetats, també hi havia qui no en donava ni cinc cèntims.

Tot i així, la nostra voluntat per donar a conèixer el Miracle i Riner a través d’una fira i un producte i ajudar a exposar i vendre tots els productes dels artesans de la zona ens va fer tirar endavant.

I això, al voltant d’un producte tan natural i genuí com és la mel, i les abelles. Un producte vinculat al medi ambient, la cultura, la sostenibilitat, la defensa de les abelles, les nostres arrels... uns valors amb els quals a Riner ens sentim plenament identificats i ens agrada emmirallar-nos.

Vam començar amb unes vint parades i una exposició. Tres anys després, ja comptem amb una cinquantena de parades, totes amb algun producte relacionat amb la mel i les abelles. Una exposició d’eines antigues del món apícola, una exposició de fotografies antigues, un concurs de dibuixos organitzat conjuntament amb el municipi d’Arnes i l’Associació Catalana d’Amics de les Abelles... També comptem amb la implicació gastronòmica dels quatre restaurants del municipi, i amb uns engalonaments fets en cursos de manualitats o individualment per rinerencs i rinerenques. I no ens oblidem de la Jornada Tècnica del dissabte i tampoc de l’entrega del Guardó l’Abella Rinerenca. En quatre anys, hem augmentat un 50% el nombre de parades i un 75% el d’exposicions i ja s’ha consolidat la Jornada Tècnica del dissabte.

Enguany, com a novetat i omplint de vida el nou Espai de Benvinguda, gaudirem d’una zona per a entitats i institucions on es donarà a conèixer tot el caliu del nostre territori i també s’hi portaran a terme totes les activitats infantils.

Uns números que demostren l’evolució de l’esdeveniment i que ens dibuixen un llarg camí ple d’oportunitats.

I, si som on som, és gràcies a tots vosaltres. En primer lloc, als regidors de l’equip de govern i, en especial, al responsable de la fira, el Carles; al David, com a responsable de disseny i fotografia; i a tots els membres de la comissió de la fira que, des de fa mesos, han treballat intensament per arribar avui aquí. I si ara no són aquí és perquè estan treballant en la fira. A la vegada, també cal estendre l’agraïment a tots els que col·laboreu aportant el vostre granet de sorra per fer cada any una fira de la mel millor.

Sense tota aquesta implicació i col·laboració de ben segur que no seria possible organitzar aquesta fira amb les magnituds que està adquirint.

Fa tot just un any, en aquest mateix espai, posàvem de relleu les positives dinàmiques generades entre els municipis que apostem pel món apícola, i us vàrem fer coneixedors que s’estava treballant per convertir-nos en  municipi receptor d’abelles. Després d’una gran feina conjunta i molta voluntat i convenciment de tirar endavant el projecte, ahir, durant les Jornada Tècnica, es va presentar el Redicat, un projecte mediambiental innovador encapçalat pels municipis d’Arnes i Riner com a receptors conjuntament amb l’Associació d’Amics de les Abelles i els municipis de Pujalt i Gandesa com a emissors, amb la possibilitat i voluntat de sumar-hi més municipis en el futur. Avui, ja podem dir que Riner i Arnes som municipis receptors d’abelles, doncs! I tot això gràcies a la Fira de la Mel!

Alhora, també estem treballant conjuntament en activitats per al dia mundial de les abelles, el proper 20 de maig. Els actes estaran emmarcats dins l’àmbit català, liderat per l’Associació d’Amics de les Abelles.

Com haureu pogut comprovar, enguany es durà a terme la II entrega del Guardó l’Abella Rinerenca. Aquest guardó està pensat per a persones o institucions que hagin tingut una implicació rellevant amb la fira, amb el món apícola, amb un suport important des de les administracions o qualsevol altre àmbit. En definitiva, un reconeixement a persones que han aportat quelcom a la Fira de la Mel, al món apícola o al País.

Situat a l’espai més noble de l’Ajuntament, com podeu comprovar encara, hi ha el guardó 2018, que va ser entregat als presos polítics. Aquest guardó romandrà en aquest espai fins que els hi puguem entregar personalment, que esperem que sigui ben aviat. I avui, tenim un record per a ells i no oblidem aquesta situació injusta que pateixen. Des de Riner, farem tot el que estigui al nostre abast perquè puguin estar en llibertat.

Enguany aquest guardó anirà destinat a una institució. Gràcies a aquesta institució, des de fa molts anys, en una part del nostre país s’està treballant a fons per potenciar el món apícola (la Festa de la Mel o el museu de la Mel en són uns clars exemples). Gràcies a aquesta institució, Riner s’ha agermanat i donat a conèixer a les Terres de l’Ebre. Gràcies a aquesta institució, hem sumat esforços per fer gran la fira i treballar conjuntament per al medi ambient i el món apícola. Gràcies a aquesta institució, s’ha dut a terme el projecte Redicat.

Per tots aquests motius i molts més, en nom de la comissió organitzadora de la fira, la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya farà entrega del Guardó l’Abella Rinerenca 2019 al municipi agermanat d’Arnes.