Arnes i Riner, promotors de la Declaració d'Arnes

DISSABTE 02 FEBRER 2019

Les abelles aglutinen municipis, apicultors i administració per treballar en un projecte mediambiental

El municipi d’Arnes, testimoni de la Declaració d’Arnes, un projecte innovador amb el nom de Redicat que aplegarà un conjunt de municipis i l’Associació d’Amics de les Abelles, que col·laboraran en la protecció de les abelles i l’apicultura

El dissabte 2 de febrer, el municipi d’Arnes va ser l’escenari d’una reunió entre diversos ajuntaments i entitats, per tirar endavant una iniciativa singular entorn al món de les abelles i l’apicultura, amb la intenció de treballar conjuntament en favor del medi ambient. En aquests moments, a nivell mundial, hi ha una gran preocupació pel futur de les abelles, víctimes de pesticides, insecticides i, en resum, d’una agricultura basada en la proliferació de productes químics, que està provocant una davallada important d’aquests insectes, que tenen una funció molt i molt important pel que fa a la pol·linització i, per tant, en la continuació de l’ecosistema tal i com el coneixem. La desaparició de les abelles representaria un gran problema per a la humanitat, la biodiversitat i l’equilibri de l’ecosistema i la nostra alimentació se’n ressentiria de forma important.

El Centre d’interpretació de la Mel, pedagogia sobre la vida i la tasca de les abelles

Els promotors d’aquest projecte, l’Ajuntament d’Arnes (Terra Alta) i l’Ajuntament de Riner (Solsonès), representen dos municipis agermanats, que tenen en comú les abelles i la mel.

Arnes mostra la seva passió per mantenir allò que està marcat en el propi escut i en el nom del municipi. Des de l’any 2008, disposa d’un equipament magnífic, el Centre d'Interpretació de la Mel, un indret molt pedagògic i recomanable tant per a adults com per a mainada.

Riner és un municipi compromès amb la conservació i difusió de la importància de mantenir el nostre medi ambient equilibrat, sense malmetre la resta d’éssers vius que hi ha en favor de l’home. Recentment ha inaugurat l'Espai Natura, destinat a ser un pol de coneixement sobre el patrimoni natural de la comarca del Solsonès. També, fa uns anys, Riner ha iniciat una aventura al voltant de les abelles i l’apicultura celebrant de forma anual la Fira de la Mel.

Municipis emissors i municipis receptors d’abelles per seguir mantenint l’equilibri de l’ecosistema

Per tot plegat, ambdós municipis i l’Associació d’Amics de les Abelles han decidit impulsar un projecte mediambiental, sota el nom de Redicat, que aglutinarà municipis que tenen interessos comuns, ja sigui perquè tenen abelles i mel o bé perquè les arnes poc controlades, per exemple a Pujalt durant la floració de la colza, provoquen l’aparició d’eixams a qualsevol indret que comporten molèsties importants als veïns. Un altre dels municipis participants serà Gandesa, que a través d’aquest projecte espera disminuir les molèsties que causen les abelles als seus veïns.

Pujalt i Gandesa seran dos dels municipis emissors d’abelles en el projecte Redicat

D’aquesta manera, es crea la figura de municipi receptor i de municipi emissor, d’abelles, per descomptat. Al projecte s’hi afegeix també l’Associació d’Amics de les Abelles, que serà l’encarregada de fer la retirada dels eixams incontrolats, de recol·locar-los en els municipis receptors i de dur a terme el seguiment tècnic corresponent. Aquesta iniciativa restarà oberta a altres municipis que desitgin participar-hi.

La relació entre aquests municipis i l’associació es regularà mitjançant convenis de col·laboració. La presentació d’aquesta iniciativa, al municipi de Riner, està prevista per al proper 6 d’abril, durant el transcurs de la Fira de la Mel, i hi assistiran representants de tots els municipis participants en el projecte així com representants de la Generalitat de Catalunya. I la signatura dels convenis es durà a terme a Arnes el 9 de juny a la Festa de la Mel.

Han assistit a la reunió Joaquim Miralles, alcalde d’Arnes, i Jordi Farnós, apicultor d’Arnes; Joan Solà i Carles Feixas, alcalde i regidor de Riner respectivament;  Carles Luz, alcalde de Gandesa i president del Consell Comarcal de la Terra Alta; Antoni de Solà, alcalde de Pujalt (tots representants d’alguns dels municipis que formaran part d’aquest projecte); Joan M. Llorenç, president de l’Associació Amics de les Abelles; Pere Lluís Barbarà, president de l’Associació Qualivida; així com els representants de l’administració Míriam Sort, directora dels Serveis Territorials a la Catalunya Central, i Xavier Pallarès, delegat del govern a les Terres de l’Ebre.