Riner rep els primers eixams de Pujalt

DIVENDRES 26 ABRIL 2019

El programa Redicat facilita l'eixamenament d'abelles que busquen lloc

El programa pilot Redicat per a la protecció del medi ambient i la biodiversitat  a partir de les abelles, que han iniciat els municipis integrants del Pacte d'Arnes, ja comença a donar els seus fruits

El passat 26 d'abril, es va dur a terme el primer trasllat  d'abelles que s'han recuperat a través d’esquers situats en punts estratègics de Pujalt. Responsables del programa a Riner, acompanyats d'Antoni de Solà, alcalde de Pujalt, i de Míriam Sort, directora dels Serveis Territorials a la Catalunya Central, van procedir al capvespre a retirar dues arnes de les que havien estat dipositades en diferents llocs del terme municipal de Pujalt. Aquestes arnes van ser transportades i recol·locades al municipi de Riner, donant així compliment a un dels punts del projecte: recuperar abelles que surten de l'eixam i volten perdudes.

Quan hi ha més d'una reina, les altres han de buscar un nou lloc

per fer la seva nova colònia

Quan en un eixam hi ha una o més d'una reina, les altres han de marxar i buscar un lloc nou per eixamenar. Si no troben un lloc adient, fan niu en qualsevol indret, com pot ser sota teulades, entre pedres de revestiment de cases o a qualsevol lloc on puguin entrar i començar a fer els seus panells, provocant així problemes importants per als veïns de les zones on passa això, i moltes vegades estan destinades a la desaparició.

Per això, a l'època de la floració, en zones on se sap que això passa es col·loquen caixes o arnes petites, amb quadres de cera estirada a l'interior per atraure les abelles que volten sense rumb. Allà muntaran un nou eixam, una nova colònia. A mesura que aquestes caixes esquer es van omplint d'abelles, aquests nous eixams es traslladen a un municipi receptor, en aquest cas Riner, on les abelles podran seguir la seva feina de pol·linització i de creixement. Quan sigui el moment, s'extraurà la mel, aquest bé tan apreciat.

D'aquesta manera, les abelles recuperades estaran en un lloc on podran contribuir a la pol·linització de les plantes i a l'equilibri de l'ecosistema.

Vint dies per omplir dos eixams-esquer

Aquestes caixes es van col·locar a Pujalt  el passat dia 5 d'abril i al cap de vint dies es van omplir, posant en evidència que el projecte té un llarg camí a recórrer. En aquesta ocasió, van ser el president de l'Associació d'Amics de les Abelles, Joan Maria Llorenç, i l'alcalde de Riner, Joan Solà, els encarregats de fer-ho.