Gegants immortals - Es traslladen a la Casa Gran del Miracle sis esteles-menhirs

DIMECRES 31 OCTUBRE 2018

A finals d’octubre es van dur a terme els treballs de trasllat de les esteles-menhirs de la Costa dels Garrics del Caballol (Pinell), de la necròpolis del Solà (Riner), la Pedrafita de Su (Riner), de Través o Font de Plata (Solsona), de Gangolells (Riner) i el Roc de la Mare de Déu (Riner). Totes elles van dipositar-se en un espai de la Casa Gran del Miracle, on properament seran restaurades i estudiades. El trasllat el va efectuar una empresa especialitzada que va idear un suport per a tots i cadascun dels elements, totalment adaptat i pensat per a la seva màxima protecció.

Ara fa uns 5.000 anys, en l’època en què es van erigir els grans monuments megalítics, moltes comunitats d’arreu d’Europa van adoptar el gran format per representar en pedra els éssers humans. Catalunya es troba plenament integrada dins el fenomen de l’estatuària antropomorfa europea del neolític final-calcolític i podem afirmar que no es tracta d’una simple extensió d’un fenomen escultòric veí, sinó d’expressions pròpies arrelades en tradicions autòctones. Les esteles-menhirs que formen part d’aquest projecte, batejat com a Gegants Immortals, pertanyen a aquest grup d’estatuària autòctona i, de fet, constitueixen una de les majors concentracions d’aquest tipus d’art a Catalunya. Un dels reptes és aprofundir en la caracterització d’aquests elements de pedra com a manifestació de les comunitats humanes existents a casa nostra a la prehistòria.

Les sis esteles-menhirs es trobaven situades a la intempèrie, amb la qual cosa s’havien anat deteriorant al llarg del temps perdent, així, la valuosa informació que tenien impresa en forma de gravats i decoracions a les seves superfícies. Aquest fet és el que va portar a decidir el seu trasllat, per a la seva salvaguarda i protecció.

El trasllat va ser només la primera fase del projecte, que continuarà amb la restauració dels elements (neteja de les seves superfícies, consolidació de parts trencades o esquerdades, reconstitució de parts desaparegudes...) i el seu estudi (fotografia, dibuix, reconstrucció virtual de gravats...). Una vegada acabat el procés pròpiament de protecció, caldrà valorar com es materialitza el seu retorn al lloc d’origen. Ja sigui en forma d’original, còpia o altre mètode, totes elles retornaran al lloc d’on han estat extretes per tal de continuar acomplint la seva funció territorial.

El projecte Gegants Immortals està coordinat pel Museu de Solsona, patrocinat pel Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Lleida i gestionat pel Consell Comarcal del Solsonès. Compta també amb la col·laboració dels ajuntaments de Riner, Pinell i Solsona i dels propietaris dels terrenys on es troben ubicades les esteles-menhirs. És un projecte pioner a Catalunya, que permet visualitzar el museu al territori amb la col·laboració de diverses institucions i privats.