Concerts FeMAP

DIVENDRES 19 JULIOL 2019

Riner, un any més, va formar part del Festival de Música Antiga dels Pirineus.  Després de les exitoses tres primeres edicions, tant en participació com en difusió del municipi, la comunitat benedictina del Miracle i l’Ajuntament van decidir tornar a participar en el festival.

La inauguració del festival va ser a la Seu d’Urgell i va anar a càrrec del Molt Honorable President de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra, juntament amb el director del festival, Josep Maria Dutren, i l’alcalde de la Seu d’Urgell, Jordi Fàbrega. La representació de l’Ajuntament de Riner va anar a càrrec de l’alcalde Joan Solà i les regidores Immaculada Pujol i  Maria Pilar Barons.

A Riner, i en concret al Miracle, es van viure dos grans concerts que van omplir l’església de públic.

Abans de cada concert, i per ajudar a donar a conèixer el patrimoni del Miracle, el Xavi va oferir una visita guiada a un bon nombre d’assistents al concert.

El primer concert, amb el Cor de Cambra del Palau de la Música i La Caravaggia, va ser el divendres 19 de juliol. Va resultar un concert de gran nivell, que de ben segur restarà en un lloc destacat  entre els concerts viscuts al Miracle.

Les obres de J. Brudieu, M. Fletxa el Vell, Ll. de Milà i P. Alberch Vila van omplir el programa de l’actuació.

El Cor de Cambra del Palau de la Música i la Caravaggia van oferir una mostra del renaixement català que va repassar obres dels principals compositors del segle XVI i dels diferents gèneres del moment: música instrumental per a dansa, madrigals italians i també en llengua catalana. Però, sobretot, van interpretar un gènere genuïnament ibèric com l'ensalada, un gènere polifònic fet de la barreja de música popular i culta, d’estils i llengües diferents (castellà, llatí i català), d’ironia i de dramatisme. El seu contingut teatral facilita una certa escenificació coreogràfica que ajuda a la seva funció moralitzant d’explicar la lluita entre el bé i el mal o els valors mundans i divins. Un repàs per aquell segle daurat de la música a casa nostra i un espectacle actual i atractiu per a tots els públics que amb la seva espectacularitat va fer vibrar els assistents que van omplir el santuari del Miracle.

El següent concert FeMAP de l’estiu al Miracle va ser el del grup Auditexaudi i va coincidir amb el diumenge de festa major, el 4 d’agost. De nou, l’església es va omplir per gaudir del cant gregorià que va oferir el grup.

La programació de l’actuació va ser d’obres anònimes i de J. Ciconia i F. Landini.

Auditexaudi va presentar una reconstrucció de la litúrgia de difunts del ritus mossàrab i una missa polifònica de la segona meitat del segle XIV. Les diferents parts de la Missa de Barcelona es van compondre independentment i es van reunir més tard en el context de la casa reial de la corona catalanoaragonesa.

En acabar els concerts, a la plaça del Miracle es va oferir begudes i coca i xocolata a tothom, i així les tertúlies es van allargar fins ben entrat el vespre. La plaça feia goig de veure.

De nou, i seguint l’aposta decidida de l’Ajuntament de Riner de donar a conèixer el nostre patrimoni també des de la vessant més cultural i musical, es van viure uns grans concerts que fan que el Miracle i Riner, mica en mica, es vagin situant en un lloc destacat del mapa musical i cultural del nostre país.